Bóle brzucha i podbrzusza to jeden z najczęstszych objawów, które skłaniają do wizyty u lekarza. Mogą być zupełnie niewinne, związane z zaburzeniami trawienia, błędem w diecie lub stresem, ale mogą też sygnalizować poważną chorobę.

Przyczyny powstawania bólu w obrębie jamy brzusznej

Przyczyn bólów brzucha może być bardzo wiele, nie sposób ich tutaj wymienić. Dlatego skupmy się na chorobach, które najczęściej dotykają kobiet. U płci pięknej szczególne miejsce zajmują bóle podbrzusza związane z układem moczowo-płciowym.

Bóle brzucha – jego górnej, środkowej i dolnej części, rozlane często występują przewlekle i są objawami zespołu jelita drażliwego. To obszerny temat, należy jednak nadmienić, że jest to choroba polegająca na czynnościowych zaburzeniach układu trawienia, która – mimo iż uciążliwa i przykra – jest w zasadzie niegroźna.

Bólowi brzucha często towarzyszą inne objawy. Jeśli są to wymioty, biegunka, nudności, zgaga, odbijanie a sam ból pojawia się nagle, zazwyczaj spowodowany jest infekcją żołądkowo-jelitową i przechodzi po kilku lub kilkunastu godzinach.

Należy wtedy przede wszystkim dbać o odpowiednie nawodnienie, mimo wymiotów starać się pić małymi łykami płyny i odpoczywać.

Stan taki u dorosłych – o ile się nie przedłuża – nie przedstawia istotnego zagrożenia zdrowotnego, jest niebezpieczny u małych dzieci i osób w podeszłym wieku, dla których odwodnienie może być bardzo niebezpieczne. Dlatego z takimi chorymi należy udać się niezwłocznie do lekarza. Nie zaleca się zbyt długiego powstrzymywania się od przyjmowania posiłków (jedynie 4h), ale pokarmy powinny być lekkostrawne i w małych ilościach.

Ból brzucha

Bóle podbrzusza

Natomiast jeśli chodzi o podbrzusze, to jego ból u kobiet powodują przede wszystkim: zapalenie pęcherza moczowego i problemy ginekologiczne.

Zapalenie pęcherza moczowego

Zapalenie pęcherza moczowego to choroba, która atakuje głównie kobiety. Sprzyja mu prowadzenie aktywnego życia seksualnego (dlatego też zwane jest potocznie chorobą miodowego miesiąca), ciąża, przyjmowanie doustnej antykoncepcji, cukrzyca.

Objawy zapalenia to przede wszystkim silny ból podbrzusza, problemy z oddawaniem moczu, pieczenie, szczypanie podczas oddawania moczu oraz uczucie ciągłego parcia na mocz – chorzy ciągle czują, ze muszą iść do toalety, gdzie oddają z trudem małe ilości moczu.

Czasem może dołączyć do nich osłabienie ogólne, gorączka, dreszcze. Ustalenie diagnozy opiera się na charakterystycznych objawach oraz badaniu moczu. Leczenie polega na podaniu antybiotyków, leków rozkurczowych i przeciwbólowych (w celu złagodzenia dolegliwości).

Zaleca się przyjmowanie dużej ilości płynów (bakterie z pęcherza należy „wypłukać”). Niestety, zapalenie pęcherza lubi nawracać, dlatego warto stosować profilaktycznie preparaty zakwaszające mocz (witaminę C, wyciąg z żurawiny), przyjmować duże ilości płynów, nie przeziębiać się (biodrówki i krótkie kurteczki odpadają), wspomagać się ziołami – w aptekach są dostępne specjalne mieszanki na problemy z pęcherzem.

Schorzenia ginekologiczne

Innymi dolegliwościami, które powodują silny ból podbrzusza mogą być schorzenia ginekologiczne, takie jak np. zapalenie przydatków, pęknięcie torbieli jajnika, pęknięcie ciąży pozamacicznej, stan zapalny narządów rodnych. W żadnym wypadku nie należy ich lekceważyć, gdyż nieleczone mogą stanowić zagrożenie dla życia i płodności kobiety.

Ból może być bardzo intensywny, z towarzyszącą gorączką, nudnościami i wymiotami. W każdym przypadku należy udać się lekarza ginekologa, który przeprowadzi odpowiednią diagnostykę i leczenie.