Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy to schorzenie, w którym dochodzi do nawracającego pojawiania się wrzodów trawiennych w tych okolicach.

Najczęściej wrzody powstają w opuszce dwunastnicy i żołądku, czasem mogą obejmować także dolną część przełyku.

Objawy choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy

Do głównych objawów należą ból i dyskomfort w górnej części brzucha, który pojawia się najczęściej ok. 1-3h po posiłku. Bardzo często ból pojawia się w nocy i wcześnie rano. Posiłek lub przyjęcie popularnych i łatwo dostępnych bez recepty leków zobojętniających kwas solny powoduje złagodzenie lub ustąpienie bólu.

Czasem pacjenci skarżą się na nudności i wymioty. Stosunkowo często choroba ta może przebiegać bezobjawowo.

Przyczyny powstawania choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy

Przyczyny zachorowania są złożone. Głównym winowajcą jest bakteria Helicobacter pylori, która powoduje najpierw ostry, a potem przewlekły stan zapalny błony śluzowej żołądka, który zapoczątkowuje proces powstawania wrzodów. Powoduje także zwiększone wydzielanie kwasu solnego, co sprzyja pojawianiu się wrzodów w dwunastnicy.

Negatywną rolę w występowaniu tego schorzenia odgrywa także przyjmowanie niektórych leków. Bardzo rozpowszechnione i sprzedawane bez recepty niesteroidowe leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, czyli np. ibuprofen, paracetamol przyczyniają się do rozwoju choroby wrzodowej.

Niebagatelną role odgrywają także czynniki takie jak stres, nieprawidłowa dieta, palenie tytoniu (utrudnia gojenie wrzodów i zwiększa prawdopodobieństwo nawrotów).

Wrzody poradnik zielarza

Powikłaniem może być krwotok z górnego odcinka przewodu pokarmowego, który objawia się często krwawymi (lub fusowatymi – o wyglądzie fusów z kawy) wymiotami oraz smolistymi stolcami. Bardzo niebezpieczne jest przedziurawienie wrzodu (czyli perforacja), manifestujące się bardzo silnym, nagłym bólem w górnej części brzucha, wymagającym leczenia operacyjnego.

Poza tym, gojące się wrzody tworzą blizny, które mogą doprowadzić do zniekształcenia prawidłowych struktur anatomicznych i zwęzić poszczególne odcinki przewodu pokarmowego. Powoduje to nudności, wymioty a czasem skutki ogólne w postaci zaburzeń gospodarki elektrolitowej organizmu.

Jak rozpoznać chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy ?

Diagnostyka opiera się na obrazie uzyskanym podczas badanie endoskopowego. Pobrany wycinek pozwala na stwierdzenie charakteru zmian (złośliwa czy łagodna).

Należy zawsze wykonać test na obecność zakażenia bakterią Helicobacter pylori, ponieważ bez eliminacji tego patogenu trwałe wyleczenie choroby wrzodowej jest praktycznie niemożliwe.

Leczenie choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy

Przy pomyślnym leczeniu bardzo ważne jest przestrzeganie prawidłowego trybu życia. Chorych obowiązuje dieta z ograniczeniem kawy i mocnych alkoholi oraz regularne przyjmowanie posiłków.

Należy zaprzestać palenia papierosów i w miarę możliwości unikać niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Stosuje się także leki ograniczające produkcję kwasu solnego i ochraniające błonę śluzową. W celu eliminacji zakażenia bakterią Helicobacter pylori konieczna jest antybiotykoterapia.