Budzisz się rano z myślą o tym, kiedy będziesz mogła wrócić do łóżka? Jesteś wyczerpana, brak ci sił i energii do jakiegokolwiek działania? Koniecznie sprawdź, czy nie rozwinął się u ciebie syndrom chronicznego zmęczenia.

Zespół chronicznego zmęczenia

Przewlekłe zmęczenie zostało opisane jako jednostka chorobowa w latach 80 XX wieku. Badania wykazały, że jest ona obecna szczególnie w krajach wysokorozwiniętych i dotyka ludzi podatnych na stres czy obejmujących stanowiska kierownicze. Szybkie tempo życia, brak czasu na wypoczynek oraz wydłużone godziny pracy to smutna, otaczająca nas rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że powszechne zmęczenie jest odczuwane przez wielu z nas. Warto jednak zwrócić uwagę czy jest to stan przejściowy, czy trwa od dłuższego czasu. Syndrom chronicznego zmęczenia to nic innego jak stale odczuwane zmęczenie, które nie ustępuje nawet po chwilach dłuższego wypoczynku oraz nie jest bezpośrednio spowodowane czynnikami medycznymi.

Syndrom chronicznego zmęczenia – objawy

Podstawowym objawem jest nieustępujące zmęczenie trwające dłużej niż 6 miesięcy. Mogą towarzyszyć mu objawy podobne do grypy takie jak bóle mięśni czy głowy. Zazwyczaj osoby cierpiące na tę chorobę wycofują się z jakiejkolwiek aktywności. Inne objawy to: bóle gardła, uczucie zmęczenia po przespanej nocy, problemy z koncentracją i pamięcią, osłabienie mięśni. Przyczyny powstania tej choroby nie są znane. Niektóre teorie podają za głównego sprawcę wirusy (Epstein-Barr i HHV-6), inne czynniki mogące mieć wpływ na przewlekłe zmęczenie to: wiek, stres, czynniki środowiskowe, przebyte choroby lub uwarunkowania genetyczne. Okazuje się, że nie bez znaczenia jest również płeć. Najbardziej narażone są kobiety w wieku 30-50 lat.

Ciągłe zmęczenie – leczenie

Leczenie syndromu chronicznego zmęczenia polega przede wszystkim na leczeniu konkretnych objawów. Ludzie odczuwający ciągłe zmęczenie organizmu zazwyczaj też cierpią na depresję lub inne problemy psychiczne. W celu złagodzenia tych objawów należy udać się do specjalisty na terapię. Można również zmienić styl życia poczynając od odpowiedniej diety oraz sposobach i technikach efektywnego snu. Niewykluczone, że niezbędne okażą się także środki farmakologiczne łagodzące bóle oraz pomagające w leczeniu depresji. Właściwe leczenie powinno także obejmować stopniowy powrót do aktywności. Wyznaczenie czasu na odpoczynek, pracę oraz sen jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Sposoby na zmęczenie

Jeśli na szczęście wykluczyłaś u siebie obecność syndromu chronicznego zmęczenia, to pewnie jesteś jedną z wielu milionów kobiet, które muszą sobie radzić z pogodzeniem kilku ról równocześnie. Zmęczenie ma prawo cię dopaść. Jak sobie z nim radzić i szybko się zregenerować? Przede wszystkim zadbaj o siebie. Znajdź w ciągu dnia czas na relaks. Odwiedziny w ulubionym salonie kosmetycznym czy u masażysty, to naprawdę zysk, jaki zdobywa twój organizm w postaci regeneracji. Warto też zgłębić techniki relaksacyjne (ćwiczenia głębokiego oddechu, joga, medytacja), które możesz wykorzystać bez ograniczeń czasowych i finansowych.