Zastanawiasz się jak możesz wpłynąć na swoje samopoczucie, nie korzystając ze specjalistycznych środków czy terapii? Odpowiedź może być w zasięgu ręki. Wystarczy zgłębić wpływ natury na nasze funkcjonowanie oraz zastosować kilka, prostych metod poprawiających samopoczucie.

Znajdź własną równowagę

Na to jak się czujemy ma wpływ wiele czynników. Poza zdrowotnymi ważne są także warunki społeczne – dobra praca, rodzina, itd. Zdrowy tryb życia też nie jest bez znaczenia. Jednak dla każdego oznacza coś innego. Trzeba umieć rozpoznać granice wytrzymałości swojego organizmu oraz wsłuchać się nawet w najbardziej delikatne sygnały, które nam daje. Niezwykle istotne dla dobrego samopoczucia jest życie zgodne z biorytmem.

Wegetatywny system nerwowy jest odpowiedzialny za utrzymywanie nas w stanie naprzemiennego odprężenia i napięcia. Ważne jest, aby poddać się sterowanymi przez hormony zmianom dziennym i nocnym, ciepłych i jasnych miesięcy letnich oraz zimnych i ciemnych dni zimowych. Nie od dziś wiadomo, że człowiek jest zaprogramowany do działania w ciągu dnia i odpoczynku w nocy. Tylko wczesnym rankiem uwalnia się kortyzol odpowiedzialny za wytworzenie energii potrzebnej na cały dzień.

Największą zdolność do aktywności mamy przed południem ok. godziny 10 a najmniejszą od południa do wczesnych godzin wieczornych. Problemy ze spaniem mogą być związane z produkcją melatoniny. Szyszynka wydziela większą ilość tego hormonu w warunkach zaciemnienia. Dlatego dla dobrego samopoczucia niezwykle ważne jest, aby w miarę możliwości dostosować rytm dnia i pracy do działania hormonów.

Zadbaj o ruch

Brak ruchu jest w dzisiejszych czasach jednym z podstawowych czynników negatywnie wpływających na zdrowie oraz złe samopoczucie. Powoduje, m. in. takie choroby, jak: wieńcowe choroby serca, udary, osteoporozę, cukrzycę typu 2 czy choroby jelit. Dzięki odpowiedniej dawce ruchu możemy żyć dłużej niż nasi rówieśnicy, którzy o to nie dbają. Nie musisz od razu biec na zajęcia fitness, wystarczy zwykła aktywność ruchowa wykorzystana w ciągu dnia. Zrezygnuj np. z dojazdu do pracy samochodem na rzecz roweru lub wybieraj schody zamiast windy. Ruch to nie tylko oczywiste zalety pozostania w dobrym zdrowiu, ale także doskonała jakość funkcjonowania naszej psychiki a tym samym lepszego samopoczucia. Codzienna porcja ruchu pozwala utrzymać równowagę psychiczną i chroni przed przeciążeniem. Coraz częściej aktywność ruchowa jest stosowana jako metoda terapii, nie raz skuteczniejsza od tradycyjnych leków.

Zdrowy kręgosłup – zdrowy duch

Zmęczenie czy bóle głowy mogą być spowodowane przeciążeniem kręgosłupa. Gdy nie dbamy o oś naszego ciała mogą pojawić się także bóle w innych jego częściach. Siedzący tryb życia, brak aktywności ruchowej to podstawowe powody dolegliwości związanych z kręgosłupem. W przypadku poważnych schorzeń samodzielne działanie raczej może przynieść więcej negatywnych skutków niż korzyści. Jednak możemy zadbać o stan naszego kręgosłupa poprzez odpowiednią profilaktykę. W osiągnięciu tego celu pomocne są ćwiczenia oraz świadomość kontroli odpowiedniej pozycji ciała.

Wystarczy krótka przerwa w pracy, aby np. rozciągnąć dolny odcinek kręgosłupa. Trzymając się jedną ręką oparcia krzesła wykonujemy obroty tułowia raz w jedną raz w drugą stronę.

Należy zwrócić także uwagę na to jak siedzimy. Nie należy na pewno zakładać nogi na nogę. Taki zwyczaj może doprowadzić nie tylko do problemów z kręgosłupem, ale także z nogami. Zatamowane w ten sposób krążenie krwi, może po wielu latach objawić się żylakami. Prawidłowa postawa podczas siedzenia to taka, w której kręgosłup jest wyprostowany. Nogi powinny być oparte na całych stopach, a ręce ułożone swobodnie wzdłuż tułowia.