Kamica pęcherzyka żółciowego to obecność złogów (zwanych także kamieniami) w pęcherzyku żółciowym, potocznie nazywanym woreczkiem.

Złogi mogą tworzyć się także w przewodach żółciowych, lub przemieszczać się do nich z pęcherzyka. Kamienie mogą być pojedyncze albo mnogie. Dzielimy je na trzy typy: cholesterolowe, barwnikowe i mieszane, w zależności od ich składu.

Nieprawdą jest, że choroba ta występuje tylko u starszych osób. Wiek sprzyja jej rozwojowi, ale nierzadko zdarzają się przypadki kamicy u osób młodych. Bardzo często obecność kamicy powoduje przewlekłe zapalenie pęcherzyka.

Objawy kamicy pęchęrzyka żółciowego

Objawy kamicy to przede wszystkim napadowy ostry ból brzucha, czyli tak zwana kolka żółciowa. Atak kolki pojawia się najczęściej po obfitym, tłustym posiłku. Ból lokalizuje się w górnej części brzucha, po prawej stronie, pod żebrami, może promieniować pod prawą łopatkę. Trwa kilka godzin i ustępuje.

Bólowi mogą towarzyszyć wymioty, nudności, zgaga, wzdęcie brzucha. Widoczne może być także zażółcenie powłok skórnych i białkówek oczu. Czasem przebieg choroby jest bezobjawowy, u ok. 30% pacjentów kolka nawraca cyklicznie.

Przyczyny powstawania kamicy pęcherzyka żółciowego

Choroba jest powodowana wieloma czynnikami, do których należą między innymi: uwarunkowania genetyczne, płeć żeńska (u kobiet kamica jest ponad 4 razy częstsza niż u mężczyzn), podeszły wiek, przyjmowanie estrogenów, cukrzyca, otyłość, wahania masy ciała, mukowiscydoza.

Kamienie żółciowe

Kamica pęcherzyka żółciowego może prowadzić do ostrego zapalenia pęcherzyka. Objawia się ono kolką utrzymująca się powyżej 6 godzin z towarzyszącą gorączką, dreszczami i ogólnym pogorszeniem się stanu pacjenta. Jest to stan wymagający interwencji lekarskiej, dlatego należy niezwłocznie zgłosić się po pomoc.

Innym powikłaniem jest rozwinięcie się przewlekłego zapalenia pęcherzyka – złogi drażnią ścianę pęcherzyka i powodują stan zapalny. Jego objawami są bóle po prawej stronie brzucha, z promieniowaniem do łopatki, kręgosłupa. Złogi mogą przemieszczać się i pociągać za sobą kamicę przewodową, zapalenie dróg żółciowych, a także ostre zapalenie trzustki, które jest poważną chorobą.

Rozpoznanie choroby

Podejrzenie istnienia tej dolegliwości u pacjenta nasuwają charakterystyczne objawy i obraz kliniczny. Potwierdzenie rozpoznania opiera się na badaniu USG pęcherzyka, w którym widoczne są złogi. Badanie to pozwala także ustalić wielkość i charakter złogów i jest przydatne w planowaniu terapii.

Leczenie kamicy pęcherzyka żółciowego

Leczenie kolki żółciowej polega na zniwelowaniu bólu, czyli podawaniu leków przeciwbólowych oraz rozkurczowych. Definitywnym sposobem leczniczym jest operacja polegająca na usunięciu pęcherzyka wraz ze złogami. Jest ona szczególnie zalecana dla pacjentów, którzy mają uporczywą, objawową kamicę i u których powoduje ona powikłania. Usunięcie pęcherzyka zapobiega także atakom w przyszłości.

Ważne jest utrzymywanie odpowiedniej diety, która pomoże zapobiegać atakom. Chorzy cierpiący na kamicę powinni unikać tłustych, smażonych potraw, powinni jeść często niewielkie porcje.