Problemy z krętarzem mniejszym kości udowej

Gdy dojdzie do zaburzenia pracy krętarza mniejszego kości udowej, przeważnie chory w jego obrębie zaczyna odczuwać silny ból. Dolegliwości bólowe potrafią objąć niemalże całą nogę. Najmocniej są odczuwalne z bocznej strony uda, czasem też w jego górnej części – z przodu lub z tyłu. Gdy ulegną nasileniu, będą promieniować i tym samym zaczną być odczuwalne także w pośladkach bądź stawach kolanowych. Chcąc sprawdzić, czy krętarz mniejszy kości udowej działa prawidłowo, warto wykonać sobie szybki i prosty test, próbując stanąć na jednej nodze. Jeżeli w takiej pozycji trudno zachować równowagę, a ciało nadmiernie się chybocze, to znak, że rzeczywiście mogło dojść do rozwinięcia się jakiegoś zaburzenia. Bóle krętarza przeważnie będą też się pojawiać podczas zakładania jednej nogi na drugą w trakcie siedzenia. Staną się również mocniejsze i bardziej wyczuwalne przy dłuższych aktywnościach. Czasem nawet zwykłe spacery stają się wtedy wręcz niewykonalne.

Jak więc sobie pomóc? Można to zrobić na kilka sposobów. Krętarz mniejszy kości udowej wymaga na pewno przeprowadzenia terapii manualnej, polegającej na rozmasowywaniu i rozcieraniu nadmiernie napiętych miejsc. Innym skutecznym zabiegiem jest krioterapia. Pomocne bywają też inne metody, którymi zajmuje się fizykoterapia, takie jak ultradźwięki czy terapia skojarzona. Pacjent powinien również dbać o siebie na własną rękę. A jak najbardziej można to zrobić. Wystarczy pamiętać o codziennym rozciąganiu krętarza oraz wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających mięśnie pośladkowe.