Nocne chrapanie, nawracające co sezon infekcje górnych dróg oddechowych, niewyraźna, nosowa mowa czy problemy z zatokami to wszystko dolegliwości, które rzadko łączymy w jedną całość. Lekarze często rozkładają bezradnie ręce, kwitując uporczywe objawy: taka Pana/Pani uroda.

Tymczasem nie zawsze nie pozostaje już nic do zrobienia. Ogromny procent naszej populacji obarczony jest wadą anatomiczną- krzywą przegrodą nosową, która zmienia przepływ powietrza w drogach oddechowych, powodując jego zawirowania. Prosta przegroda nosowa to przywilej tylko garstki z nas, jednak nie każde skrzywienie daje objawy.

Takie, które w żaden sposób nie utrudnia funkcjonowania, pozwala prawidłowo oddychać oraz nie stwarza żadnych dodatkowych dolegliwości, nie wymaga interwencji lekarskiej. Jeśli natomiast kłopoty z prawidłowym oddechem i drożnością nosa dosłownie spędzają nam oraz śpiącym obok osobom sen z powiek, warto rozważyć metody operacyjne, które pomogą pozbyć się problemu.

Objawy choroby

Jakie symptomy sugerują, że budowa naszego nosa nie jest symetryczna? Pacjenci ze skrzywieniem przegrody nosowej najczęściej skarżą się na powtarzające się infekcje górnych dróg oddechowych, nawracający katar, trudności z opróżnieniem nosa i zaleganie wydzieliny. Przewlekły stan zapalny rozwijający się w niedrożnej jamie nosowej bywa przyczyną przeniesienia zakażenia do zatok obocznych nosa. Chore zatoki powodują bóle głowy zlokalizowane w przedniej części czaszki, uczucie ucisku za oczodołem i w obrębie policzków, kłopoty z oddychaniem przez nos, a nawet spływanie wydzieliny po tylne ścianie gardła i nieprzyjemny zapach z ust.

Mowa pacjenta staje się nosowa, przymglona, niewyraźna. Ponieważ chory nie może nabrać wystarczającej ilości powietrza podczas każdego wdechu, może odczuwać zwiększoną męczliwość w czasie wysiłku fizycznego, na przykład biegania, mimo dobrej kondycji fizycznej. Niezwykle często również pacjenci z krzywą przegrodą nosową skarżą się na głośne chrapanie w czasie snu, które przeszkadza im samym oraz otoczeniu. Chrapanie spowodowane jest przeszkodami w przepływie powietrza i jego zawirowaniami w obrębie jamy nosowej.

Przyczyny powstania choroby

Przegroda nosowa, która dzieli jamę nosową na dwie części zbudowana jest z fragmentu kostnego (w tylnym odcinku) oraz chrzęstnego. Skrzywienie może dotyczyć chrząstki lub kości, bądź też obu części jednocześnie. Jest ono najczęściej wynikiem anatomicznej wady w ukształtowaniu nosa albo urazu powstałego podczas życia, na przykład po złamaniu i nieprawidłowym zrośnięciu się nosa.

Objawowe skrzywienie przegrody jest schorzeniem nie tyle groźnym, co uciążliwym dla pacjenta. Katar, bóle głowy, kłopoty z oddychaniem mogą być powodować przewlekłe zmęczenie pacjenta, utratę powonienia, smaku oraz niechęć do aktywności fizycznej. Chrapanie przerywane jest często epizodami bezdechu sennego i gwałtownych wybudzeń. Kilkakrotne przerwanie snu w ciągu nocy to również forma bezsenności, a odbywany w ten sposób sen nie daje prawidłowego ukojenia i relaksu. W skrajnych postaciach przewlekłe zapalenie zatok może rozszerzać swój zasięg i spowodować zapalenie innych struktur w obrębie czaszki, również opon mózgowo-rdzeniowych.

Jak rozpoznać czy mamy krzywą przegordę nosową ?

Nieprawidłową budowę przegrody nosowej rozpoznaje lekarz laryngolog podczas zwykłego badania rynoskopem (wziernikiem laryngologicznym). Badanie może być nieco nieprzyjemne, nie jest jednak bolesne.

Leczenie krzywej przegrody nosowej

Krzywa przegroda nosowa może być skorygowana poprzez leczenie chirurgiczne. Obecnie istnieje wiele technik operacyjnych, które pozwalają pacjentowi cieszyć się pełnym oddechem i niezmąconym snem. Większość z nich przeprowadzana jest w przeciągu godziny lub dwóch, a pacjent może już następnego dnia wrócić do domu. Zabieg może być przeprowadzony w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym, zależnie od stanu pacjenta, innych schorzeń i decyzji lekarza.

Przed operacją muszą zostać wykonane kompleksowe badania krwi oraz szczepienie przeciwko wirusowi żółtaczki, a także EKG i konsultacja anestezjologiczna, jeśli chory ma otrzymać znieczulenie ogólne. Podczas zabiegu lekarz pozbywa się zbędnych fragmentów przegrody, zakłada opatrunek i szwy. Na rekonwalescencję warto przeznaczyć około tygodnia, po tym czasie większość pacjentów wraca do życia zawodowego i niemal pełnej sprawności.

Kilka dni po zabiegu chory odczuwa nieprzyjemne dolegliwości w postaci bólu nosa, obrzęku, sączącej się wydzieliny, jednak maleją one z każdym dniem. Stosuje się różne rodzaje opatrunków, maści przyspieszające gojenie i antybiotykoterapię. Jama nosowa może być nadwrażliwa na zapachy i zimne powietrze do kilku miesięcy po zabiegu.