Marketing w Polsce to stosunkowo młody „wynalazek”. Przez lata socjalistycznych rządów marketing praktycznie nie istniał, ponieważ nie było wolnego rynku. Wszystkie produkty, które wytwarzane były w państwowych fabrykach, bardzo szybko znikały ze sklepowych półek.

Producenci nawet nie zabiegali o promocję swoich produktów, ponieważ to właśnie klienci sami zabiegali o każdy towar. Fachowo mówiąc popyt przewyższał podaż, dlatego nie potrzebne były działania, które stymulowały by popyt w firmach.

Sytuacja zmieniła się diametralnie na początku lat dziewięćdziesiątych. Zniknęły kolejki, a klienci zaczęli korzystać z możliwości wyboru pomiędzy konkurencyjnymi ze sobą produktami. Popyt nie dorównywał podaży, właściwie to podaż zaczęła przewyższać popyt. Producenci zaczęli poszukiwać sposobu na zwiększenie sprzedaży – tym sposobem był i wciąż jest marketing.

Marketing- z czym to się je?

Marketing według definicji z Wikipedii to odpowiednie działania, które mają na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. Innymi słowy jest to odpowiednie planowanie, koordynacja i kontrola wszelkich działań przedsiębiorstwa, ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu. Marketing w praktyce oznacza zarządzanie produktem, czyli kształtowanie jego strategii.

Praca w marketingu

Praca w marketingu oznacza opiekę nad wszystkim stadiami istnienia produktu, począwszy od badania rynku w kierunku potrzeb klienta, poprzez produkcję produktu, aż po sposób jego dystrybucji. W Polsce marketing w firmach jest bardzo mocno powiązany z działem sprzedaży, a bardzo słabo związany z innymi działami przedsiębiorstwa i właściwie ogranicza się tylko do działań służących zdobywaniu klienta. Natomiast zachodni styl marketingowy faktycznie nastawiony jest na zaspokajanie potrzeb klienta.

Zarobki w marketingu

Jak zostać specjalistką ds. marketingu?

Niemalże każda uczelnia w kraju proponuje obecnie studentom kierunek zarządzanie i marketing. Dostępność tego kierunku o wielu specjalnościach jest zatem już nie tylko chlubą akademii ekonomicznych. Istnieją również liczne szkoły policealne, które oferują ten kierunek.

Marketingowiec nie musi zatem posiadać wykształcenia wyższego. Studiowanie tego kierunku ma w swoich założeniach przybliżyć wiedzę potrzebną do zarządzania każdą firmą, i dużą i małą, w każdych z branż. Wyposaża również w wiedzę potrzebną do pracy w marketingu. Wykształcenie jest ogólne, ale tylko przez pracę w konkretnej firmie zdobywa się określone umiejętności.

Najważniejsze w tym zawodzie są predyspozycje. Otóż specjalistce ds. marketingu potrzebna jest niewątpliwie intuicja handlowa, a ta zazwyczaj bierze się z doświadczenia. Ważna jest również ugruntowana wiedza z zakresu sprzedaży, sztuki promocji oraz określenia potrzeb rynku. Niewątpliwym atutem jest tutaj kreatywność i wyobraźnia, ale również umiejętność patrzenia w przyszłość, by móc osiągać jak najlepsze efekty.

Pracodawcy bardzo często stawiają na kandydatów, którzy znają w bardzo dobrym stopniu przynajmniej jeden język obcy. Liczy się również otwartość, spontaniczność, komunikatywność. Często brana pod uwagę jest sztuka autoprezentacji.

Status społeczny specjalistów ds. marketingu

Nie da się ukryć, że specjalistów ds. marketingu na rynku pracy mamy wielu. Ich pozycja zawodowa dawno temu już obniżyła się ze względu na powszechność i popularność tego kierunku na uczelniach wyższych. Przyglądając się jednak konkretnym firmom wydawać się może, że pozycja specjalisty ds. marketingu nie straciła na znaczeniu. To przecież w ich rękach ciąży odpowiedzialność za powodzenie danego projektu, a co za tym idzie powodzenie firmy w ogóle.

W jakimś sensie specjalista ds. marketingu jest nawet ważniejszy niż dyrektor- przecież sprzedaje produkty firmy i to od jego polityki zależą losy całej firmy. Osoba z dobrymi pomysłami i odpowiednią strategią może liczyć na wysokie zarobki i nawet na awans do funkcji dyrektora ds. marketingu.

Zakres obowiązków

Osoba zatrudniona na tym stanowisku zajmuje się właściwie wszystkim, czego dotyczy marketing. Oczywiście zakres uzależniony jest od stanowiska jakie zajmuje w firmie. Zazwyczaj na początek tworzy się bazy klientów, wysyła się oferty i zarządza działaniami promocyjnymi. Jest to przede wszystkim działalność bieżąca, która wiąże się z organizacją kampanii promocyjnych, wybieraniem promocyjnych gadżetów, jak również negocjowaniem cen.

W większych firmach specjalista ds. marketingu jest częścią zespołu, gdzie tworzy się strategie marketingowe, które łączą sprzedaż z promocją. Tutaj każde działania można dopasować do jednego z trzech etapów, czyli planowania, monitorowania i bilansu. Pracując w takim dziale na pewno trudno popaść w rutynę – tutaj właściwie każdy dzień jest inny.

Pracownicy nieustannie muszą utrzymywać telefoniczne, internetowe, a w miarę możliwości osobiste kontakty z klientami. Ważne jest również nawiązywanie, odnawianie i podtrzymywanie kontaktów, a w razie potrzeby również windykacja powstałych na tej podstawie należności.

Specjaliści ds. marketingu często również biorą udział w oficjalnych spotkaniach i imprezach handlowych.

„Pracuję w dziale marketingu już kilka lat. Dołączyłam do firmy, która dopiero co raczkowała na rynku i właściwie dział się tworzył. Dzięki pomysłom moich kolegów i oczywiście moich na różne akcje, promocje itp. firma zyskała stabilną pozycję na rynku lokalnym. Dział się rozrósł i poszerzył działalność, a ja zostałam jego kierownikiem. Jest to praca dająca wiele satysfakcji, ale trzeba się liczyć z długimi godzinami w pracy i częstym brakiem efektów. To praca dla ludzi, łatwo odnajdujących się w zmieniających się warunkach.” Magda, 32lata, Manager ds. marketingu

Zarobki specjalistów ds. marketingu

Początkująca osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. marketingu w niedużej firmie może liczyć na wynagrodzenie od 1,5 tys. zł do 2 tys. zł na rękę. Szef całego działu marketingu może liczyć na pensję od 3 tys. zł netto. Tak kształtują się zarobki dla osób spoza Warszawy.

Natomiast jeśli chodzi o stolicę to zarobki są wyższe i tam asystent dyrektora ds. marketingu może zarobić w granicach 4 tys. zł, zaś dyrektor ds. marketingu nawet do 20 tys. zł miesięcznie netto. Zarobki mocno uzależnione są od regionu, ale również od branży. Najwyższe zarobki odnotowuje się w branżach informatyczno- telekomunikacyjnych, a także w mediach, przemyśle i budownictwie