Ścięgno Achillesa jest silnym ścięgnem łączącym ze sobą mięśnie łydki z piętą. Jest twarde, łatwo wyczuwalne pod skórą i często ulega urazom, szczególnie u sportowców.

Jego praca umożliwia oderwanie pięty od podłoża, a więc odgrywa kluczową rolę w procesie chodzenia, biegania, wspinania się na palce, tańczenia. Stany zapalne ścięgna Achillesa występują przede wszystkim u osób uprawiających sporty związanych z bieganiem. Stany zapalne tej okolicy dzielimy na przewlekłe i ostre.

Objawy zapalenia ścięgna Achillesa

Ostre zapalenie ścięgna Achillesa pojawia się zazwyczaj w wyniku przeciążenia ostrym treningiem u osób nieprzygotowanych. Może to być na przykład bieg pod górę lub długi bieg po twardej nawierzchni w nieodpowiednim obuwiu.

Jego objawami jest silny ból podczas ruchu, który rośnie wraz z czasem trwania treningu, ale ustępuje w spoczynku. Towarzyszyć mu mogą opuchlizna, zaczerwienienie i tkliwość skóry tej okolicy. Czasem słyszalne jest skrzypienie pod wpływem ucisku ścięgna palcami albo ruchów biernych stopy. Ostre zapalenie ścięgna jest chorobą wymagająca natychmiastowego leczenia.

Podstawą jest zaprzestanie podejmowania wysiłku, unieruchomienie stopy (nierzadko opatrunkiem gipsowym), chłodzenie ścięgna. Korzystne jest wcieranie maści i żeli chłodzących, przeciwbólowych i przeciwzapalnych. W ciężkich zapaleniach należy podać sterydy do stawu w postaci iniekcji.

Przewlekle zapalenie ścięgna Achillesa jest przejściem stanu ostrego w formę chroniczną. Pojawia się ono u osób, które zlekceważyły objawy i nie leczyły ostrego zapalenie ścięgna. Czasem pacjenci likwidowali ból środkami przeciwbólowymi lub iniekcjami dostawowymi sterydów, ale nie zaprzestawały treningu i to spowodowało zmianę ostrego zapalenia w formę przewlekłą. Jej objawami są bóle, które na początku ustępują po ćwiczeniach rozgrzewających, z czasem stają się jednak coraz bardziej dotkliwe, nawracają po treningach i są coraz bardziej uciążliwe.

Po jakimś czasie towarzyszą chorym bez przerwy. Dochodzi do tego sztywność ścięgna, szczególnie poranna, oraz pojawienie się wyczuwalnych palcami małych guzków i stwardnień na ścięgnie. Leczenie jest analogiczne jak w przypadku ostrego stanu zapalnego. Bardzo ważne jest unieruchomienie i następcza rehabilitacja. Jeżeli zmiany są bardzo nasilone stosuje się zabieg chirurgiczny.

Jak powstają urazy ścięgna Achillesa ?

Szczególnie narażone na urazy ścięgna pociągające za sobą stany zapalne są kobiety noszące na co dzień buty na obcasach. Powodują one trwałe przyjęcie pozycji stopy, w której ścięgno Achillesa jest odciążone (skrócone). To nawykowe skrócenie ścięgna sprzyja jego większej podatności na urazy w przypadku podjęcia przez kobietę treningu np. biegowego w butach sportowych, czyli na niemal płaskiej podeszwie.

Dlatego bardzo ważne są ćwiczenia rozciągające i umiejętne dobranie rodzaju wysiłku do swoich możliwości oraz używanie obuwia gwarantującego bezpieczny trening.

W żadnym przypadku nie należy lekceważyć objawów zapalenia i przeciążenia ścięgna oraz bezwzględnie należy stosować się do zaleceń lekarskich dotyczących przerw od treningu i unieruchomienia.