Choroby nerek to obszerna grupa schorzeń. Nerki są bardzo ważnym narządem, którego zadaniem jest oczyszczanie organizmu z niekorzystnych produktów przemiany materii. Bardzo niekorzystny z punku widzenia profilaktyki chorób nerek jest fakt, że większość schorzeń przebiega bezobjawowo.

Niestety ta prawidłowość dotyczy także poważnych chorób, dla których szybkie wykrycie i wdrożenie leczenia jest bardzo ważne. Czasem w ich przebiegu dochodzi do postępującego zniszczenia narządu, a jedynym ratunkiem dla chorego jest przeszczep.

Objawy chorób nerek

Niepokojącym sygnałem są wszelkie zmiany w wyglądzie, konsystencji, zabarwieniu, przejrzystości oraz zapachu moczu. Czasem dołączają się do nich problemy z oddaniem moczu, ból albo pieczenie w jego trakcie, nagłe parcie na mocz, niemożność oddania moczu mimo uczucia przepełnionego pęcherza.

Mogą występować także objawy pozornie niepowiązanie z nerkami, czyli: podwyższone ciśnienie krwi, ogólne złe samopoczucie, problemy ze snem, problemy skórne – łuszczenie się, sucha, blada skóra, bóle głowy, gorączka, wymioty, zaparcia, obrzęki, szczególnie nóg.

Do najczęstszych chorób nerek należą: kamica nerkowa, kłębuszkowe zapalenie nerek, odmiedniczkowe zapalenie nerek oraz niewydolność nerek (ostra lub przewlekła). Kamica nerkowa polega na obecności w drogach moczowych złogów, które mogą blokować odpływ moczu oraz sprzyjać infekcjom.

Czasem kamienie są tak duże, że powodują zniszczenie nerki. Typowym objawem jest kolka nerkowa, czyli silny ból w okolicy nerki, który może promieniować do spojenia łonowego i ud. Mogą towarzyszyć mu nudności i wymioty, częste oddawanie małych ilości moczu z domieszką krwi, dreszcze i gorączka. Leczenie podczas ataku kolki polega na zniesieniu bólu oraz podawaniu leków rozkurczowych. W niektórych przypadkach konieczne jest kruszenie złogów falami uderzeniowymi lub chirurgiczne ich usunięcie.

Przyczyny powstawania chorób nerek

Choroby zapalne nerek mają różne mechanizmy powstania. W odmiedniczkowym zapaleniu nerek, które występuje relatywnie często czynnikami wywołującymi są bakterie, które przemieściły się do nerek z dolnych części układu moczowego, czyli z pęcherza.

Objawia się silnym bólem w okolicy lędźwiowej, gorączką z dreszczami, mogą występować nudności wymioty i zaburzenia w oddawaniu moczu. Nasilenie choroby może być niewielkie, przypominające jedynie zapalenia pęcherza moczowego lub bardzo poważne, prowadzące do sepsy. Odmiedniczkowe zapalenie nerek leczy się antybiotykami, w ciężkich przypadkach niezbędna jest hospitalizacja.

Choroby kłębuszków nerkowych to grupa schorzeń, w których dochodzi stanu zapalnego kłębuszków, który prowadzi do pogorszenia się funkcjonowania nerek. Objawiają się zazwyczaj nadciśnieniem tętniczym, obrzękami oraz nieprawidłowościami w badaniu laboratoryjnym moczu.

Nieleczone choroby nerek mogą prowadzić do powstania niewydolności nerek, która jest poważnym stanem, daje wiele przykrych objawów i wymaga wieloetapowego i skomplikowanego leczenia.