Ostre bóle głowy, powtarzające się co pewien czas wraz z innymi dolegliwościami, są zazwyczaj klasyfikowane jako migrena. Większość osób, które na nią cierpi radzi sobie z bólem, stosując silne środki przeciwbólowe.

Czy można sobie pomóc wykluczając farmakologię? Przeczytaj, jak możesz zapobiec migrenie w sposób naturalny.

Poznaj wroga, czyli odróżnij migrenę od bólu głowy

Ból głowy tym różni się od migreny, że tej drugiej zazwyczaj towarzyszą dodatkowe objawy, takie jak: wymioty, światłowstręt, zaburzenia wzroku, mrowienie lub niedowład jednego ramienia czy szum w uszach. Migrena powtarza się co pewien czas, a od zwykłego bólu głowy odróżnia ją przede wszystkim nasilenie, które może nastąpić w skutek najmniejszego hałasu.

Zazwyczaj zaczyna się bólem jednostronnym, który promieniuje w stronę oka i stopniowo się rozprzestrzenia. Specyficznym rodzajem migreny jest klasterowy ból głowy, który również zaczyna się z jednej strony, często powodując także łzawienie czy wyciek z nosa. Najczęściej ten rodzaj bólu pojawia się w nocy. Tendencja do migreny jest wrodzona. Osoby odczuwające ten ból są zazwyczaj bardziej wrażliwe na wszelkie zmiany.

Nie bez znaczenia dla wywołania migreny są także następujące czynniki: przemęczenie, głód, stres, alkohol, niektóre gatunki sera, wysiłek fizyczny, jaskrawe światło czy zmiana pogody.

Naturalne zapobieganie i leczenie

Migrenę można pokonać poprzez złagodzenie jej przebiegu i częstotliwości występowania. Wypróbuj nasze metody i pozbądź się bólu.

1 Prowadź zrównoważony tryb życia. Nasz organizm daje nam sygnały ostrzegawcze, kiedy dzieje się z nim coś niedobrego. Wsłuchaj się w to, co Ci mówi. Musisz poznać granice wytrzymałości własnego ciała. Żyjąc podlegamy biorytmowi, czyli powtarzającemu się napięciu i odprężeniu, co ma ścisły związek z funkcjonowaniem naszego układu nerwowego oraz porami dnia i roku. Ważne jest, abyśmy działali jak najbardziej zgodnie z rytmem naszego życia (np. nasz organizm jest przystosowany do działania w ciągu dnia i odpoczynku w nocy).
2 Sprawdź swoje nawyki żywieniowe i związane ze snem. Niektóre produkty czy też częstotliwość i jakość naszego jadłospisu może mieć znaczący wpływ na ostre napady bólowe głowy. Podobnie jest w przypadku zwyczajów związanych ze snem. Zacznij od obserwacji swojego trybu życia. Pozwoli Ci to na wykluczenie czynników wywołujących migrenę.

sposoby na migrenę

3 Terapia biologicznego sprzężenia zwrotnego jest metodą, które odniosła sukcesy w pozytywnym działaniu na dolegliwości wynikające ze stresów, nerwice, bezsenność, czy bóle chroniczne lub migrenowe, pomagając je uśmierzyć. Polega ona na nauczeniu się świadomego sterowania stanami odprężenia i naprężenia, przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Dlatego najlepiej uczyć się jej w odpowiednio wyposażonym gabinecie lekarskim.
4 W domowym zaciszu, w trakcie gdy odczuwasz ból migrenowy spróbuj się zrelaksować. Połóż się w zaciemnionym pokoju i poproś kogoś z bliskich np. o łagodny masaż barków i wzdłuż kręgosłupa. Ulgę przynosi także czasami naświetlanie czerwonym światłem. Doskonałe rezultaty daje stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych. Pomagają one opanować ból w trakcie trwania migreny, jak również regularnie wykonywane, mogą skutecznie ograniczyć jej występowanie.
5 Akupunktura stosowana jest przede wszystkim do leczenia różnych rodzajów bólu. Ta pochodząca, z chińskiej medycyny ludowej, metoda odnosi sukcesy w uśmierzaniu wszelkich nerwobólów, ale także bólów głowy, migren, bólów kręgosłupa czy stawów. Nakłucie igłą powoduje przerwanie obwodu nerwowego, przekazującego impuls do mózgu, blokując tym samym ból.
6 Terapia neuralna opiera się na założeniu, że istnieje nerwowe połączenie między wewnętrznymi organami a określonymi strefami skóry. Polega na wstrzykiwaniu leku znieczulającego w bolące miejsce lub obszar reaktywny. Stosuje się także zastrzyki w tzw. „pola zakłócone”. Terapia ta może przynieść ulgę w bólach lokalnych, jednak należy traktować ją z dużą rezerwą, gdyż w środowisku medycznym budzi wiele wątpliwości.
7 Dobrą opinią w zwalczaniu migreny cieszą się leki homeopatyczne. Zanim jednak po nie sięgniesz, skonsultuj się z lekarzem, który powinien potwierdzić czy taka terapia jest dla Ciebie odpowiednia.